søndag 14. november 2010

REKLAME 2

BOKMÅL

Reklamen er kommunikasjon som forsøker å påvirke en målgruppe i en bestemt retning. Reklamen kan kategoriseres som:
  1. Oppfordrende henvendelse. Eksempel: Kjøp bananer nå!
  2. Informerende henvendelse. Eksempel: Sunne og gode bananer hos oss!
  3. Spørrende henvendelse. Eksempel: Får ikke du lyst på bananer nå


Reklamen skal:
  1. Gjøre folk oppmerksomme på at produktet finnes.
  2. Skape positive holdninger i forhold til produktet.
  3. Skal gi informasjon om fordeler og egenskaper.
  4. Skal sammenlikne produktene med konkurrentenes produkter.
  5. Skal korrigere gale oppfatninger i markedet.
  6. Skal bygge opp merkenavnet (produktet er som regel i en "familie" som har det samme merkenavnet).
  7. Skal skille mellom egne og konkurrentenes produkter.
  8. Skal bidra til kjøp og gjenkjøp.




 Denne reklamen er en veldig enkel reklame. Den oppfordrer, informerer eller spør ikke. Den eneste informasjonen vi får er navnet og man tenker seg at isen er en nyhet i hennig olsen firmaet.  Den gjør oss oppmerksomme på at isen finnes, men den gir ingen informasjon annet enn at det er en is. Den gjør jo ikke at man får ekstra lyst til å kjøpe akkurat den isen, men man begynner nok å tenke på at det hadde vært godt med en is så den bygger opp merkenavnet hennig olsen ved at man muligens går å kjøper en is fra hennig olsen, men kanskje ikke akkurat den isen. Den bidrarda heller ikke til noe gjenkjøp. Tanken bak isen er jo ganske morsom siden det er er en Ipod is og det er jo ingen tvil om at aldersgruppen reklamen treffer er ungdommer, men reklamen er nok for uinteressant til at de fleste vil gå å kjøpe den isen pga. reklamen.  Alt i alt fyller ikke denne reklamen så veldig mange av reklamekriterene, det er en enkel og grei reklame som reklamerer mest for navnet hennig olsen.

-Superindividene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar